keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Polttarit osa 1!

Niin vaan tämä neiti yllätettiin viime perjantaina ja silloin alkoi koko viikonlopun kestävät polttarit! :)

Käytiin perjantai-aamuna pikkusiskon kanssa Alahärmässä Finnmarin liikkeessä katselemassa häihin viimeisiä koristeita. Kun pääsin takaisin anoppilaan, jossa olin viettänyt jo kolme viikkoa joululomaa, anoppi antoi käteeni kirjekuoren, jonka kaasoni oli sinne vienyt sillä aikaa kun olimme siskoni kanssa reissussa. Kirjekuoresta löytyi matkalippu ja pakkausohjeet.


Voi että mä olin innoissani! Mulla oli kaks tuntia aikaa ja mä vaan juoksin edestakaisin jännityksestä ja heittelin kaikkea tavaraa matkalaukkuun :D Anoppi antoi kyydin tuolle sillalle ja kun päästiin sinne, siellä ei ollutkaan ketään! Hetken odoteltuamme kaaso tuli lentäjän lakki päässä ja kuulutti "hyvät matkustajat, tämä on viimeinen kuulutus lennolle, olkaa hyvät ja ottakaa matkalaukkunne" tms ja sitten sain toisen matkalipun, jossa paljastui, että lähdemme kohti kotipaikkakuntaani Parkanoa ja mökkiä. Niimpä siis hyppäsimme autoon kaason ja pikkusiskon kanssa!

Mökillä meitä odotti isosiskoni, äitini ja kummitätini! Siinä vaiheessa kyllä vähän nauratti että jahas, mä vietän polttareita äidin ja kummitädin kanssa.. :D Noh, ensimmäiseksi aloimme laittamaan ruokaa, sillä kaikilla oli kova nälkä. Ruoan jälkeen sain seuraavan matkalipun, joka oli kohti morsiussaunaa. En ole varma onko Suomessa erilaisia perinteitä morsiussaunojen suhteen, mutta mulle oli järjestetty jotain perinteistä ja jotain ei niin perinteistä. Saunasta löytyi erityinen kohta minulle, nimittäin kuusen oksista tehty istuin, joka kuvastaa sitä, että tuleva avioliitto ei ole aina niin ruusuista. Sitten kummitäti otti vihdan esiin ja vihtoi musta syntejä pois :D Kun oltiin hetki saunottu, sain mietittäväkseni kaikki eksät, jonka jälkeen kiersin saunaa niin monta kertaa kuin eksiä oli ja samalla piti huutaa heidän nimiään. Tämän jälkeen vihdottiin vielä lisää ja sitten vihta vietiin poltettavaksi ulos, jolloin nyt kaikki eksät on unohdettu, eikä vanha suola voi päästä enään janottamaan. Tämän jälkeen sain toisen vihdan, joka tuli heittää saunan katolle. Jos se pysyi siellä, se toivotti hyvää avio-onnea (sain pysymään, jee!). Vihdan suunnan tulisi myös kertoa ensimmäisen lapsen sukupuoli, mutta onnistuin heittämään sen niin korkealle, että eihän me nähty että miten päin se sinne meni, joten tämä pysyköön siis salaisuutena, heh! Olisi hauska ottaa selvää kuinka vanhoja perinteitä nämäkin ovat! :D

Tämän jälkeen sain saunassa pää- ja kasvohierontaa, jotka oli oikein ihanan rentouttavia. Tällä kertaa jätettiin siis näistä perinteistä pois ne sotkevimmat osat, eli jauhot ja kananmunat, joiden olisi muistaakseni tarkoitus taata hyvä viljasato ja hedelmällisyys. Olin tästä sotkemisosan poisjättämisestä hyvin tyytyväinen! :D




Kuvat nyt on vähän mitä on, puhelimella ja hämärässä otettuja, ehkä niistä kuitenkin saa selvää :D

Päivä oli ihanan rentouttava ja oli aika kivaa että äitikin pääsi mukaan osaksi polttareita. :) Seuraava päivä olikin sitten se pääpäivä, josta kerron vähän myöhemmin! 

3 kommenttia:

  1. Oi mulla meni ihan samallalailla, että ekana päivänä oli morsiussauna kaasojen, siskojeni, äidin ja muutaman perheystävän kanssa ! Ihan huippu ihana ja rentouttava päivä ja sitten seuraavana päivänä olikin täysi tohina ystävien kanssa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä just täydellinen järjestely, sillä jos morsiussauna olis ollu samana päivänä ku muut tohinat nii mähän olisin väsähtänyt ihan täysin! :D

      Poista
  2. Kivalta ensimmäiseltä polttari-osuudelta kuulostaa! (: <3

    VastaaPoista